23. Bejegyzés
Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia 2. rész
Az előző bejegyzésemben a diszlexiát tárgyaltam ki, akkor most jöjjön a "maradék". És ha már itt tartunk a logopédia témakörnél, arra lennék kíváncsi, szeretnétek e hallani más beszédfejlődési problémákról, úgy, mint pöszeség, hadarás, dadogás? Megpróbálok holnap egy szavazást feltenni erről, szeretném ha minél többen visszajeleznétek, hiszen ez a blog Értetek van, és arról szeretnék írni, ami érdekel benneteket. És akkor hol is hagytuk abba? Ja igen, a diszkalkulia:
Diszkalkulia
A diszkalkulia oka ugyancsak idegpálya sérülés, mint a diszlexiánál, illetve beszélhetünk még szerzett diszkalkuliáról is, amikor valamilyen baleset miatt veszti el a delikvens a matematikához fűződő kapcsolatát. A diszkalkulia nagyon sokáig rejtve marad, általában a középiskolában derül rá fény, ennek viszont az a hátránya, hogy nem viszik időben gyógypedagógushoz a gyereket, így kezdődik a véget nem érő hajsza a suliban a tanárokkal, osztálytársakkal, a szekálások, hogy "hülye" meg "lusta" a gyerek, és arra senki nem gondol, hogy komolyabb gondok is állhatnak a háttérben, mint az a puszta valóság, hogy a gyerekek utálják a matekot.
Tünetei:
- Gyakori nehézségek számoláskor,
- Nehezen tudnak számokat összehasonlítani,
- Gyakran számolnak ujjaikon, (én még mindig, pedig nem vagyok diszkalkuliás :D )
- Gondot jelent a visszajáró leellenőrzése és az idő leolvasása mutatós óráról. (érdekes, én pont fordítva vagyok az órákkal, a digitálissal vagyok bajban... :D )
- Nem tudnak pénzügyi terveket készíteni, (...hát khm... )
- Nem vagy csak nagyon pontatlanul tudják megbecsülni egy kosárban levő termékek árának összegét, tárgyak súlyát és távolságát, és az eltelt időt. (na jó, lehet mégis diszkalkuliám van?...)
- Nehezen igazodnak el menetrendeken, órarendeken.
- Jól teljesítenek viszont azokból a logikát igénylő tárgyakból, amelyek nem tartalmaznak magasabb szintű számolást, például fizikából vagy geometriából.
- Rossz időérzék.
- Jobb és bal oldal tévesztés, égtájakat, még iránytű segítségével is nehezen ismerik fel.
- Rosszul vagy egyáltalán nem tudnak eligazodni elforgatott térképeken.
- Nehezen értik és jegyzik meg a matematikai szabályokat, képleteket, sorozatokat.
- Nehezen jegyzik meg számolást igénylő, vagy bonyolult pontozást használó játékokban, hogy ki hogy áll (pl.:póker).
- Nehézségeik vannak a sorozat megjegyzésével matematikán kívül is, pl.: tánclépések.
- Különféle lelki problémák alakulhatnak ki, akár matematikafóbia is, a fent leírtak miatt.
Kezelés: Gyógypedagógiai kezelés, illetőleg a gyógypedagógiai team munkának nagy szerepe van, melybe logopédus, gyógypedagógus, pszichológus, gyerekorvos együttes munkájára van szükség. Időben való észrevétel. Ezért fontos, hogy ha a fent leírtakkal találkoztok, vagy tudjátok, hogy valaki szenved hasonlóval körülöttetek, akkor ne gúnyoljátok ki, hanem próbáljatok neki segíteni!
Diszgráfia:
Írás és helyesírás gyengeségről van szó. Okai lehetnek anatómiai éretlenség, a kéz éretlensége; érzékszervi problémák, (hallás, látás, finommotorika); szociális ok, ha nem meséltek eleget a gyereknek, nincs szókincse és manipulációs készsége, ezt lehet úgy fejleszteni, hogy asztalra kiszórunk különböző apró magvakat, és válogassa szét a gyerek, ehhez a csipeszfogásra lesz szüksége, ami fejleszti a kezét. Még egy ok lehet, ha óvodában nem szeretett rajzolni, akkor nehéz lesz az iskolában a vékony ceruzával írnia.
Tünetei:
- Rossz kéztartás ( a csuklóját befelé fordítja, így tolja, és nem húzza a ceruzát)
- Nem jó a ceruzatartás
- Görcsösség (ezt fel lehet ismerni arról, hogy a ceruza hegye mindig féloldalgósan van elkopva, ezen az órán stresszel a diák)
- Gyakori együttmozgás (pl.: kint a nyelve)
- Lassú az írása
- Nem tudja betartani a sort
- Változik a betűk dőlésszöge
- Változik a betűk nagysága
- Szabálytalan betűformák írása
- Gyakori áthúzások, radírozások a füzetében
- Gyakran nem kapcsolja össze a betűket
- Betűtévesztés (ugyanúgy, mint a diszlexiánál)
- Szótagkihagyás, betoldások, helyesírási hibák
- Hasonló kezdetű betűk felcserélése (pl.: h=k --> írásban ugye mindkettő hurokkal kezdődik)
Ha olvashatatlan az írásom, akkor én is diszgráfiás vagyok? Nem lettem diagnosztizálva, de az orvosok megirigyelhetnék, mert ronda írás bajnok vagyok, szerencsétek, hogy a blogomat gépelni tudom, ellenben lehet hogy nem lenne ennyi olvasóm. :)
Remélem hasznosnak találtátok a mai bejegyzést, és nem győzöm hangsúlyozni, ez nem kigúnyolni való dolog, legyetek együtt érzőek, és segítsetek a társaitokon, akik ezekkel a nehézségekkel küzdenek a mindennapjaikban. És pont ezért, legyetek hálásak minden nap, hogy ha ti ezektől mentesültök, mert nem könnyű, és azzal nem teszitek könnyebbé társaitok életét, ha még ezek mellé bántjátok és piszkálódtok is.
Matematikadidaktikából éppen a diszkalkúliával foglalkozom majd. A kérdésem az lenne, hogy tudnál-e arról mondani pár szót, hogyan lehet a diszkalkúliát orvosolni? Mármint a logopédus hogyan tud ezen segíteni. Milyen módszerek állnak rendelkezésünkre ez ügyben?
VálaszTörlésElőre is köszi a választ, és jó olvaasni a blogot :)
Hát először is, az a legfontosabb, mivel írtam, hogy matematika fóbia alakul ki, hogy megkedveltessük vele a matekot, és hogy rájöjjön, hogy ez nem is nagy ördöngősség. Lehet neki ennek segítésére könnyebb feladatokat adni, vagy játékos módon tartani a matek órát, és ha elmúlt a szorongás, kezdődhetnek a komolyabb feladatok.A legfontosabb, hogy legyen motivációja, mert ha nincs ami motivál bennünket, akkor mi is stresszelünk a célunk eléréséért. Ez után meg kell keresni a kiváltó okot, hogy mi is válthatta ki, mert lehet, hogy egy korábbi trauma okozta ezt, pl sorozatos rossz jegyek, amiért otthon büntetést kap. Itt a legcélszerűbb, ha egyénileg kezelik a gyereket, és előtérbe kell helyezni az eszközös tanítási módszereket, hogy úgymond, lássa amit csinál. Showder clubban mondta az egyik fellépő, hogy ő a matek vizsgát nem megoldotta, hanem megcsinálta. Hát kb ugyanez a legcélszerűbb itt is. Tehát itt szó szerint ki kell tenni a 10 almát az asztalra, és elvenni belőle kettőt, majd megszámoltatni mennyi marad. És ha ebbe belejön, és kezd feloldódni a görcsösség, akkor lehet emelni a feladatok nehézségén. Fontos, hogy ne sürgessük, a saját tempójában kell hagyni, hogy fejlődjön.
TörlésRöviden ennyi jut most eszembe, remélem segítségedre válik. :) Jó munkát a feladathoz!
Ja, és még azt elfelejtettem mondani, amire később egyik kedves, gyógypedagógusnak készülő barátnőm hívta fel a figyelmem, hogy nem a logopédus foglalkozik főleg velük, hanem a gyógypedagógus, és persze a gyógypedagógiai team szakcsoport, amin belül van gyógypedagógus, pszichológus, logopédus, gyerekorvos, stb...
TörlésÉrtem, világos. Köszönöm!:)
VálaszTörlés